Zo laat Amerikaans onderzoek zien dat 98 procent van wetenschappelijke tijdschriftartikelen in de humaniora ongebruikt, d.i. ongeciteerd, blijft en 75 procent van de artikelen uit de sociale wetenschappen. De bètasector scoort iets beter, met bijvoorbeeld 37 procent ‘ongebruikt’ in de natuurkunde. Bij overvloed aan informatie zou men al snel information overload verwachten.
(…)
We luisteren steeds meer met een half of kwart oor. En televisie wordt steeds meer bewegend behang, slechts met een schuin of scheef oog bekeken, terwijl de krant meer en meer koppend wordt gescand. Met andere woorden, 24 uur constant nieuws, informatie en amusement op 24 kanalen kleur betekent in feite 24 uur bedelen om aandacht bij het publiek en 24 uur achteloos consumeren door dat publiek.
(bron)
Daar is iedereen het wel over eens. Dat aandacht de nieuwe schaarste is. En dat dit een belangrijke reden is waarom bands heden ten dage hun muziek gratis weggeven. Want: hoeveel bands zijn er nu eigenlijk wereldwijd, en hoeveel liedjes maken die per jaar en hoeveel zijn dat er per dag?
Of stel jezelf de vraag: hoeveel foto’s worden er per seconde van De Dam gemaakt en direct op internet geplaatst? Juist.
Het is een kwestie van statistiek. En een kwestie van vraag en aanbod. Want ja, de vraag is in de loop der jaren omhoog gegaan, we lezen, kijken en luisteren veel meer dan ooit tevoren, maar de aandachtsspanne is gigantisch omlaag gegaan.
Wat is de maximale lengte van een blogpost? 500 woorden schat ik in. De rest wordt echt als veel te lang ervaren en gewoon niet gelezen. Je hebt die geweldige webservice Instapaper maar toch blijft dat zwaar achter de feiten aanhikken, vanaf een scherm leest het gewoon niet lekker. Of je het nu een Ebook noemt of niet. De reden? In 1 woord: distracties. Het feit dat je met een computer even dit en even dat kunt doen zorgt ervoor dat we dat dan ook doen. Een dag zonder internet en je zal op een totaal andere manier met de computer gaan werken.
Meer informatie, sneller geconsumeerd, dat is de toekomst. Even snel een foto maken, een quote plaatsen, een snelle mening geven. En je hoeft er zelfs niet langer thuis voor te blijven, want met de komst van smart phones kun je bv vanaf het strand razendsnel bericht na bericht scannen, mail beantwoorden en meer van die dingen. Continu aan het werk.
Ik doe er zelf keihard aan mee. Met 1 grote uitzondering: de podcasts die ik vooral buitenshuis beluister. Op mijn mobiele telefoon zonder internet. En als er niemand belt of een sms-je stuurt kan ik ongestoord luisteren naar verhalen van mensen. Een uur waarin mijn gevoel en geest geprikkeld worden.
Niemand vraagt je aan deze gekkigheid mee te doen. Het heeft dan ook echt geen zin om zo snel mogelijk duizenden vrienden op Twitter te gaan verzamelen door je dag en nacht helemaal gek te tweeten. Ook heeft het geen zin om zoveel mogelijk content te publiceren. Je kunt beter je volledige aandacht geven aan iets waar je hart ligt. Want aandacht is de nieuwe schaarste. En dat geldt dus ook voor de aandacht die je geeft aan dingen die jij maakt.
Kwaliteit wint het altijd van kwantiteit. Aandacht is kwaliteit. Aandacht is liefde.
Geef een reactie