Muziek A-Z: H

Elke zaterdagavond een letter uit mijn muzikale ABC.

En voor je het weet ben je bij de H aanbeland. Na de G geen muzikale noot want geen musicus die je ooit een H zult horen spelen. De G is het einde. We gaan van A naar G met wat kruisen en mollen ertussen. Dat is alles. Een simpel spel. Een muzikaal spel.

Hoe dan ook, de H staat voor HARD!

HARD is leuk maar alleen bij gratie van voldoende zachtheid. Dynamiek heet dat. Geen goede maaltijd kan zonder. Goede sex ook niet. De hele avond spijkerhard spelen schiet dus niet op, wel hard en zacht laten afwisselen. Zeg ik, nogmaals, dynamiek. Als het leven zelf.

Maar goeds HARD is in. Want men (lees: dommeriken) denken dat je meer verkoopt als je HARDER roept of HARDER speelt. Het is onzin. Je krijgt juist je aandacht als je zachter gaat praten.

Tegenwoordig klinkt alle muziek KNOETERHARD ALSOF DE CAPSLOCK AANSTAAT OF ZOALS NICO DIJKSHOORN MET ENORM VEEL KLEMTOON SPREEKT! Zelfs ‘rustige’ akoestische liedjes klinken tegenwoordig hard. Dit ligt aan wat ze noemen de mastering. In dit proces worden alle zachte momenten harder gemaakt en alle harde momenten zachter gemaakt, waardoor er geen dynamiek meer overblijft. Het enige dat overblijft is futloze muziek. Inderdaad, je wordt snel luistermoe van te hard gemasterde muziek.

Ik heb er in het verleden diverse blogposts aan gewijd. Ze zijn nog steeds even actueel:
HARDER!
NOG HARDER!
Fokking hard!

Mijn muziek klinkt in verhouding zachter dan veel ‘moderne’ muziek. En ach misschien is het ook wel een kwestie van smaak. Maar net zo min ik van de muziek van Frans Bauer hou, heb ik dat met hard gemasterde muziek nou ook.


Ontvang mijn blogposts per e-mail

Je kunt de frequentie hiervan zelf instellen.


Reacties

15 reacties op “Muziek A-Z: H”

  1. Even de wijsneus uithangen: in het Duits hebben ze wel een H, die overeenkomt met de Nederlandse B. De Duitse B is onze Bes. Ja, de logica daarvan ontgaat mij ook.

    http://nl.wikipedia.org/wiki/Toon_(muziek)#Naamgeving

  2. @Nils: :) Goed om te weten. Ik heb dus nog nooit met een Duitser gespeeld. In MAM speelde Engelsman Dave Green, -ex The Icicle Works, toetsen. Riep hij A speelde ik een E. Ging vaak zo. Bijna autistisch ….

  3. Vanwege die gebrekkige dynamiek ben ik de laatste jaren dus weer helemaal terug bij vinyl. Hier en daar een tikje neem ik dan maar voor lief, want zo’n ouderwetse plaat luistert toch echt een stuk lekkerder.

  4. Als je het over de H van Hard hebt, heb je het ook over de H van Hardrock. Las vorig jaar nog een mooi artikel over hoe managers wat kunnen leren van AC/DC. Heb het stuk terug gevonden op: http://www.1minutemanager.nl/bestuur-strategie/managementlessen-van-acdc/

  5. @Jooper: ja, lekker hoor zo’n pickupje. Heb er zelf geen meer. Digitaal is ook nog wel wat aan te verbeteren als je je best doet moet ik zeggen, maar analoog heeft meer jus zonder meer.

    @Peter: de ouwe ACDC, lekker! Leuk artikel ook, hoewel het natuurlijk gewoon zuiver een show is. Ik denk dat heel veel werksituaties te verbeteren zijn als we inzoomen op het proces van musiceren, en in het bijzonder dan het improviseren bij jazzmuziek.

  6. Interessant wat je schrijft over werksituaties en het proces van musiceren. Iets voor jou daar op de werkvloer lezingen over te geven? Lijkt me inspirerend.

  7. Ik vraag me wel af waarom het allemaal harder klinkt. Ik dacht altijd dat dit met het masteren te maken heeft. Dat het tegenwoordig harder kan door moderne techniek en dat ze het daarom ook harder doen. CD’s die een analoge bron hebben zijn altijd zachter gemixed dan cd’s die digitaal zijn opgenomen, omdat het niet anders kan. Maar klopt dat ook?

  8. @Michael: klopt helemaal. Een hard-gemasterde CD klinkt ook echt harder. Hoewel de piek nooit harder kan zijn dan 0 dB klinken moderne CD’s harder dan oude CD’s dit komt omdat de gemiddelde pieks ook gemiddeld hoger liggen. Als je op gehoor beide CD’s in balans brengt met elkaar zul je horen dat de hard-gemasterde CD’s bagger klinken.

    Ik ben hierdoor minder CD’s gaan kopen. En ook omdat er toentertijd copy control op aangebracht werd wat voor problemen bij het afspelen zorgde.

  9. Door nieuwe technieken kan het tegenwoordig harder gemasterd worden dan vroeger, maar dat betekent niet dat het een goed idee is om alles maar harder te doen. Het probleem is vooral dat ook de zachte geluiden tegenwoordig hard gemasterd worden (compressie).

    Men wil waarschijnlijk opvallen op tv en radio tussen andere nummers, maar de harder-harder-harder-wedloop zorgt er dus ook voor dat alles heel erg onrustig, en in sommige oren ronduit onprettig, klinkt.

  10. @Raaphorst: Zaken als copy control zijn mijn een doorn in het oog. Dat zorgt er ook voor dat je je eigen cd’s niet eens op een computer kunt afdraaien, of als je een compilatie-cd wil samenstellen van aangeschafte muziek, dat je een nummer moet downloaden omdat je de gekochte cd niet kunt kopieren. Het gaat ook helemaal in tegen de wet die voorschrijft dat je een reservekopie mag maken voor eigen gebruik. Stomme maatregel bedacht door een domme platenindustrie.

    @Nils Breunese: Dus om op te vallen zou Zacht het nieuwe hard moeten worden.

  11. @Nils: het meest wordt limiting gebruikt. Dit zorgt ervoor dat de pieks naar beneden gehaald worden, waarmee dus ook de zachtere stukken harder zullen klinken. Hoewel die techniek tegenwoordig heel goed klinkt (zachte bijna analoge klank zelfs bij keiharde pieks), blijft het probleem dat afwezigheid van dynamiek de muziek nooit te goede komt.

    Denk inderdaad dat ze op deze manier willen opvallen op radio en tv. Het kromme is wel dat hard-gemasterde producties juist nog rotter gaan klinken als ze verder compressed worden, iets dat bij radio en tv dus gedaan wordt. En mp3 laat er helemaal niets van heel. Digitale vervorming tot in het oneindige.

  12. @Michael: die industrie is nu half-dood. En gelukkig maar.

  13. AutoStatic avatar
    AutoStatic

    Met de band zijn we ook in de valkuil getrapt. Tot twee keer aan toe hebben we de boel veel te hard laten masteren. Eigenlijk zouden we de albums opnieuw moeten laten masteren en online zetten. Kan er nu voor mijn plezier niet meer naar luisteren.

  14. @AutoStatic: als je de masters nog hebt zonder compressie en limiting, moet je dat doen.

    Veel mastering engineers zijn prutsers.

  15. AutoStatic avatar
    AutoStatic

    Nou, bij de eerste plaat lag de fout bij de masteraar (Zlaya van Loud Noise). Bij de tweede lag de fout toch echt bij ons hoewel de vraag “can you master this as loud as possible” natuurlijk nog wel ruimte laat qua interpretatie (gemastered bij http://www.electriccity.be/).

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.