In het kader van mijn lezing Blog or Die! een serie artikelen over het fenomeen blogs.
De distributeurs hebben het in de oude media wereld voor het zeggen. Vraag het maar eens aan boekenschrijver of een filmmaker.
De distributeurs maken daar de dienst uit want zij kunnen de kraan openzetten naar het grote publiek. En zij bepalen want zij betalen. Dat idee.
Op internet heb je niets aan een distributeur. Er valt geen kraan open te zetten naar het grote publiek want de kraan staat de hele dag al open. Internet = always on you dummy!
Internet is zelf de distributeur. Je zet publiceert een blogbericht op het internet en de lezer leest hem er weer vanaf. Direct, morgen of misschien wel volgend jaar.
De distributeur laat de film 3 weken in de bioscopen draaien en dan is het tijd voor iets anders. En de boeken in de boekenwinkel maken plaats voor zojuist uitgekomen boeken. De distributeur regelt dat wel. Die is er maar druk mee.
Internet kent het ‘op schap nemen’ van boeken niet. Internet heeft genoeg virtuele bioscopen. Wil je er 1000 bij? Geen probleem.
Internet kent geen schaarste.
Met een blog ben je voorbereid op alles. In alle vrijheid. Jouw domein. Doe je ding!
Geef een reactie