Is er muziek na SABAM? Ja!

Michel Berghs & Jan Lagrain (Netwaves/Radio Scorpio)
mening op tafel (Jeugdhuis Sojo, Kessel-Lo)

Gisteren debatteerde ik met Dirk Vervenne (Sabam – Belgische BUMA), Jasper Verdin (jurist Universal Music Belgium) en Akwalek (Creative Commons artiest aangesloten bij Electrobel.be) in Kessel-Lo (nabij Leuven).

Michel Berghs, bekend van o.a. Netlabelism, pikte mij bij het hotel in Leuven op. We dronken een pintje terwijl Frans Bauer over de boxen jankte. Michel is net als ik een groot voorstander van het gebruik van Creative Commons voor het distribueren van muziek. Hij is expert op het gebied van netlabels, labels die muziek online gratis vertrekken. Archive.org zoekt Michel dagelijks af op zoek naar de beste releases. Met enige regelmaat organiseert Michel fuiven, feesten, waar alleen vrije open muziek wordt gedraaid. De Belgische auteursorganisatie Sabam stuurt regelmatig een mannetje naar dat soort fuiven in de hoop om de organisatie te beboeten in ruil voor een bonus voor het mannetje. Vette pech voor het mannetje, wanneer er alleen Creative Commons muziek gedraaid wordt.

Het debat later op de avond was interessant. De regie was in handen van Jan Lagrain (Netwaves/Radio Scorpio). De problemen die in België spelen zijn vergelijkbaar met Nederland. Net als in Nederland kan Sabam maar een beperkt aantal media ‘meten’ voor een juiste afrekening:

  • playlists radio en televisie
  • verkoop via geluidsdragers en downloads
  • playlists van liveoptredens

De rest komt, net als hier met de BUMA, in de grote pot terecht. Dus of Frans Bauer geld ontvangt voor het draaien van zijn muziek in Belgische cafeetjes is zeer de vraag. Een flinke natte vinger wordt gebruikt. Of gezuig aan een dikke duim.

Opvallend was dat Dirk van Sabam tijdens het debat de naam Creative Commons regelmatig in de mond nam. Hij had zijn huiswerk goed gedaan. Toch zit een samenwerking tussen Sabam en Creative Commons er voor België niet in op korte termijn. Er is teveel twijfel, veel discussie over hoe commercieel gebruik gedefinieerd moet worden.

De zaal reageerde behoorlijk negatief op de uitspraken van Dirk. Sabam heeft niet een goeie naam, met name als het aankomt op het sturen van Het Mannetje naar een fuif die vervolgens een boete neerlegt bij organisaties. Die gedwongen worden aan te tonen dat ze alleen vrije muziek draaien. En dat stuit ze tegen de borst, met name omdat het vaak om vzw’s/stichtingen gaat. Zij willen graag op een niet-commerciële basis behandeld worden door Sabam. De kans dat dat gaat gebeuren is erg klein. Kortom: er wordt steeds meer voor vrije muziek gekozen.

Alle panelleden ontvingen een fles Jenever en een DVD met meer dan 560 nummers afkomstig van Archive.org. Een geweldige DVD met prachtige muziek. Topklasse speurwerk van Michel!

Na het debat zijn we in Leuven nog op cafe geweest. De mensen zijn er erg vriendelijk, behulpzaam, gastvrij. De volgende dag heb ik samen met Michel nog een rondje stad gedaan. Jan Lagrain van Radio Scorpio deed een kort interview met mij vlak voordat ik de reis terug kon gaan inzetten.

Zeer waarschijnlijk zal ik volgende maand opnieuw richting België afreizen om het een en ander te vertellen over Creative Commons. Heel erg leuk. Hoe vaker België, hoe beter. Ik hou van de Belgen!

Zo, klaar. Ik ga nu dat Belgische bier uit mijn lichaam slapen…

Update: Lees ook ‘SABAM en de omkering van de bewijslast’.


Abonneer je op mijn berichten

Bepaal zelf de frequentie waarin je mijn artikelen wilt ontvangen (direct, dagelijks of eens per week). De link om dit in te stellen vind je in de bevestigingsmail.

Reacties

2 reacties op “Is er muziek na SABAM? Ja!”

  1. bouman avatar

    ik draai regelmatig ,maar niet veel ,muziek van eigen familie in eigen winkel
    en krijg van de buma een rekening van € 308 euro!!!
    en ze zijn niet eens langs geweest
    en….nu moet ik bewijs geven dat het eigen muziek is.
    waar halen ze dat recht vandaan?
    Wie gaat de buma stoppen????

    ik zou wel muziek van artiesten wilen promoten in mijn winkel ..gratis….zodat mensen de muziek leren kennen en kopen. maar ik ga gen muziek draaien waarbij ik de buma moet betalen die het geld in eigen zak laat verdwijnen
    artiesten moeten in eigen beheer muziek uitgeven. en promoten
    ik wil wel promoten
    groetjes van miriam

    1. Marco Raaphorst avatar

      Mijn advies: stuur BUMA een brief en leg je situatie uit. Ze kunnen dan altijd langskomen om het zelf te constateren. Succes!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.