De geschiedenis van sampling

Morgen geef ik voor een groep bachelor SAE-studenten mijn laatste masterclass The History of Sampling. Een sessie van 3 uur uit een serie van 3, dus 9 uur in totaal.

Morgen praat ik over hardware en software die de afgelopen jaren een grote rol in sampling gespeeld heeft. De tools die de creativiteit moeten ondersteunen. En door de beperkingen en mogelijkheden van die techniek werd de muziek er door gevormd. Hebben die tools allemaal specifieke karakters? Ja, ze dwongen de muziek een bepaalde kant op te gaan. Alsof er een muzikale ziel in de apparaten en software zit.

In de Nederlandse taal is er weinig te vinden online over dit onderwerp. Daarom lijkt het mij de moeite waard om dat stuk geschiedenis in het Nederlands op te schrijven. Met aandacht voor onder andere de legendarische E-mu SP-1200 of de Oberheim DMX. Inclusief geluidsvoorbeelden natuurlijk.

Onze hedendaagse muziek wordt gevormd door techniek. Techniek met een ziel, met karakter.

Dat staat dus genoteerd. #todo


Abonneer je op mijn berichten

Bepaal zelf de frequentie waarin je mijn artikelen wilt ontvangen (direct, dagelijks of eens per week). De link om dit in te stellen vind je in de bevestigingsmail.

Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.