Wat is Flattr? Die vraag ga ik beantwoorden. Eerstens een paar citaten van de pers.
TechCrunch:
Flattr is reminiscent of Digg or perhaps Facebook Like buttons – but this time with real money. That could make things very interesting
Financial Times:
… want to turn the way people pay for things online on its head
Wired:
…providing feel-good empowerment to consumers and monetary support for creators
BBC News:
Flattr will funnel cash to sites to reward their work
Flattr laat zich eenvoudig uitleggen als een financiële taart die je maandelijks verdeelt. Maandelijks betaal je een vast bedrag aan Flattr en klik je op een Flattr-knop onderaan een blogpost of elders op de site als je het goed vindt. Als je aan het einde van de maand 100 keer gedrukt hebt krijgt elke partij 1/100st puntje van jouw maandelijkse financiële taart, zijn het er maar 2, dan krijgen ze beiden de helft.
Het grootste struikelpunt bij het introduceren van een nieuw betalingssysteem is de adoptie door de massa. Daar werkt Flattr hard aan. Bij onze buren in Duitsland slaat het aan, zo lees ik bij De Nieuwe Reporter:
Twee nationale kranten, TAZ.de (Die Tageszeitung) en Freitag.de, openden meteen na de introductie een account. Ook invloedrijke bloggers reageerden enthousiast.
Daarna wachtte iedereen in spanning de eerste resultaten af. En ja, er kwam geld binnen. Voor sommige bloggers was dat 18 cent, anderen ontvingen een paar honderd euro per maand aan microdonaties, zoals de TAZ. Afgelopen juli ontving die krant zelfs €1420,- aan ‘online fooien’.
Ik voel dat de tijd rijp is voor dit systeem. Micropayments zijn nooit goed opgepakt door PayPal of de banken (iDeal) simpelweg omdat die teveel kosten per transactie rekenen. Ook Flattr staat toe met PayPal, iDeal of je creditcard te betalen maar is zo slim geweest om dat maandelijks te verrekenen.
Flattr rekent zelf 10% over het maandelijks bedrag om haar service in stand te kunnen houden.
Het is een geweldig systeem en opgezet volgens technieken die helemaal van deze tijd zijn. Want in plaats van een Facebook-knop ‘Dit vind ik leuk’ aan te klikken kun je de auteur ook een kleine financiële tip geven voor zijn/haar werk. Met een Flattr-account doe je dat al snel lijkt mij. Die gedachte is prachtig. En op die manier krijgt goeie online content de kans om te kunnen bestaan zonder dat de bezoeker verlokt wordt om door een advertentie weg te surfen naar iets anders. Kortom: ik ben helemaal pro Flattr. En dat dit maar heel groot mag worden.
Tot slot wil ik de mooie reactie van de uitgever van De Nieuwe Reporter, Theo van Stegeren citeren:
Omdat individualisering de dominante culturele trend is en mensen transparantie rond hun geldelijke bijdrage belangrijk vinden, is het Flattr-mechanisme een aanwinst. Mensen willen ofwel informatie gratis ontvangen ofwel individueel bepalen op welk moment ze hoeveel beloning op welke manier en aan welk individu betalen.
Zo is het! Ga naar Flattr en join the club!
Geef een reactie