Maarten Brinkerink snapt het wel. Inmiddels Master of Arts (MA) in de Nieuwe media en digitale cultuur (Universiteit Utrecht).
Zijn geweldige afstudeerscriptie ‘CyberIndie: Digitale muziekcultuur en de veranderende muziekindustrie’ staat online in PDF formaat.
In een open muziekcultuur omarmen muzikanten de sociaalmaatschappelijke werkelijkheid waarin (illegale) digitale vormen van bestandsuitwisseling en verspreiding van muziekbestanden een dagelijkse praktijk zijn geworden, in plaats van deze werkelijkheid te bestijden en/of ontkennen. Digitale technologie, het internet en open content-licenties bieden muzikanten steeds grotere (subversieve) mogelijkheden om een alternatief op de dominantie van de gevestigde muziekindustrie te bieden en de muziekcultuur te verrijken in de vorm van een open muziekcultuur. Dit stelt muzikanten en muziekliefhebbers in staat om (onafhankelijke geproduceerde) muziek, ondanks de huidige auteursrechtelijke belemmeringen, op een legale wijze onder een (potentieel) wereldwijd publiek te verspreiden. Dankzij deze verspreiding kan een gemêleerd muzikaal landschap ontstaan, waarin muzikanten niet langer genoodzaakt zijn om artistieke concessies te doen en subculturele vormen van muziek een groter bestaansrecht krijgen.
Meer info op Maarten’s blog.
(CC-BY-SA foto: Maarten Brinkerink)
Geef een reactie