Vanmiddag, Tilburg, op de hogeschool Fontys, sprak ik over rechtenkwesties en hoe je geld kunt verdienen in een muziekindustrie die zich zelfgekozen laat opdelen in een oude en nieuwe industrie. Ik ben van de nieuwe, zonder bescheiden te willen doen. Maar dat terzijde.
De aanwezige dames en heren waren afkomstig van de richting Commerciele Economie, differentiatie International Event, Music & Entertainment Studies. Een interessante groep nieuwe garde. Maar opvallend was wel dat deze nieuwe garde niet echt op de hoogte bleek van moderne internet toepassingen. MySpace of YouTube hoefde ik niet uit te leggen. Maar Flickr was zeker bij een hoop studenten niet bekend. En slechts 1 vingertje ging de lucht in op mijn vraag “wie heeft ‘r een weblog?”. Om “maar, da’s alleen een reisblog” eraan toe te voegen.
Laten sprak ik daar Dick Sax (onderwijs/onderzoeksassistent Fontys) nog op aan. Dat geen student dus blogt. Hij vertelde dat hij elke student heeft uitgedaagd om er eentje te beginnen. En stelde een bedrag van 40 euro ter beschikking voor de winnaar. Geen student die er naar kraaide.
Ik moet zeggen, het waren een stel goeie en interessante studenten bij elkaar. Zo stelden ze behoorlijk goeie vragen. Maar van mij mogen ze wel iets brutaler worden. Ze leken het zelfs erg met hun gastdocent van die middag, ik dus, eens! Wel, vroeger vervloekte ik elke leraar die iets vertelde wat mij niet zinde. Stronteigenwijs zwom ik tegen de stroom in. En ik was van De Nieuwe Garde en Ik Vond Dat Het Allemaal Anders Moest. En dat vind ik nog steeds eigenlijk.
Oh ja, Twitter kenden ze ook niet.
Conclusie: www.flikker.nl en www.flikkah.nl zullen vandaag wellicht een hoop nieuwe unieke bezoekers erbij hebben gekregen. Maar ook dat, terzijde!
Update: vergat ik nog te vertellen. Mijn opdrachtgever voor dit gastcollege, Jan Bijlsma (coördinator projecten Fontys), is de oude bassist van Vengeance, een zeer succesvolle hardrockband. Jan kon mij het nodige over dat verleden vertellen. Heeft met Vengeance veel platen verkocht, in de goeie tijd, met name ook in het buitenland (Japan – hardrockland!). En ondanks dat, natuurlijk, gezonde kritiek op de BUMA en interesse in de nieuwe mogelijkheden online.
Geef een reactie