Ik merk dat Twitter met name steeds beter wordt in het tonen van content binnen haar website en applicaties van derden. Facebook doet dat ook. Pinterest ook. Je hoeft dus niet telkens weg te klikken naar een andere website maar kunt op dat platform blijven. Met foto’s was dat (natuurlijk) allang het geval. Maar ook voor YouTube en Vimeo geldt dit al een tijd. Ook voor audio van SoundCloud geldt dat. Die kan dus binnen een Tweet direct beluisterd worden. Voorbeeld (screenscapture):
Zelfs vanuit een tweet of Facebook bericht op mijn smartphone, Nokia N8, kan ik eenvoudiger een stukje audio beluisteren via de Gravity app dan via de mobiele browser. En als ik kijk naar de gegevens die ik via Hofstijl heb kunnen analyseren (zie ‘Mobiel gebruik Hofstijl.nl verdubbelt zich jaarlijks’) dan lezen, bekijken en beluisteren er straks meer mensen via een mobiel apparaat mijn content, dan dat ze dat vanachter een vaste computer doen. Binnen nu en 1 jaar zit dat omslagpunt! Ook zal meer dan de helft van het bezoek afkomstig zijn vanuit sociale media en dus niet langer vanuit Google Search.
Vroeger had je daar een blog voor nodig; om dingen te tonen en naar de abonnees te distribueren. Maar nu gaat dat zonder blog, sneller en directer. Vanuit SoundCloud kan ik mijn abonnees direct laten horen wat ik gemaakt heb zonder dat ze eerst naar mijn blog moeten gaan. Hetzelfde geldt voor de foto’s die ik maak (Flickr). Of video’s (Vimeo).
De type content die we maken worden online steeds beter opgeslagen zodat zij eenvoudiger te delen en te embedden zijn. Zelfs tweets kunnen tegenwoordig embed worden net als een YouTube video of een stukje audio van SoundCloud. Een collectie op Pinterest zal de volgende stap zijn. Of een quote, een notitie op een todo-lijstje enzovoorts. Al die seperate dingen die we online doen willen we delen via een tweet of een bericht op Facebook. En daarbij wil die bezoeker direct kunnen lezen of middels 1 klik kunnen kijken of luisteren. Logisch.
Waarvoor heb je dan een blog nodig? In principe niet voor de zaken die ik hierboven beschrijf. De rol van het blog is daarom aan het veranderen. Wat ik met name verwacht is dat de focus nog meer op tekst zal komen te liggen, simpelweg omdat voor andere typen van content die online services veel beter zijn. Zelf video op je blog hosten is een bijna idioot idee, vandaar dus dat iedereen dat op YouTube doet. En het op je blog dubbel aanbieden van het feit dat je een video gemaakt hebt, heeft dat zin? Ik denk het niet.
Okay alle antwoorden heb ik niet. Maar het is zeker dat we in veranderende tijden leven. Audio en video gaan komende jaren een nog veel grotere rol dan ooit tevoren gaat spelen. Ja beste lezer, we gaan veel minder lezen in de toekomst maar rechtstreeks via een camera en/of microfoon communiceren. Dat is nog een kwestie van wat techniek die even geregeld zal moeten worden. Maar dat dat de toekomst is, is zeker. En het zal super gemakkelijk zijn. Makkelijker dan schrijven :D
Geef een reactie