Op de dag dat bekend werd dat Yahoo het blogplatform Tumblr heeft overgenomen kwam zij ook met het nieuws dat zij Flickr geheel vernieuwd heeft.
Een hele aparte combinatie want Yahoo en Tumblr staan mijlenver uit elkaar. Het zijn 2 radicaal (als in: RADICAAL!) andere bedrijven. Daarbij komt dat het nieuwe prijsbeleid van Flickr niet te vatten is. Laat me het even uitleggen.
Porno
Het stikt op Tumblr van de porno. David Karp, oprichter en bedenker van Tumblr, heeft altijd gezegd dat hij voor vrije expressie is en gaat daar vrij ver in. Yahoo daarentegen is MEGA MEGA MEGA MEGA MEGA conservatief en heeft jarenlang Flickr accounts lopen te verwijderen omdat er bloot op viel te zien. Die censuur door Yahoo was altijd het gesprek van de dag op Flickr. En tot op de dag van vandaag moet je als je 1 tepel op een foto laat zien de foto automatisch laten vervangen door een ruisfoto. Als een gebruiker daarop klikt krijgt de gebruiker het volgende te zien:
This photo falls outside your current SafeSearch filter.
You can click through to see it if you want.
Maar op Tumblr mag je gewoon een vidootje met porno oploaden. Of fullscreen een geslacht laten zien. Geen enkel probleem. Geen enkele restrictie.
Poen
Tumblr is vanaf het begin vrij van advertenties geweest. David Karp vindt het stom om een businessmodel in te zetten dat niet naadloos aansluit bij dat wat de community doet en maakt. Flickr daarentegen was ook altijd al gratis maar tot slechts 200 foto’s. Bovendien werden er op jouw profiel advertenties geplaatst en zag je die bij anderen ook. Voor 25 dollar per jaar werd de foto-upload onbeperkt en de site vrij van advertenties. Een mooi model. Vanaf 2005 heb ik dan ook een pro-account voor Flickr. En met mij vele andere fotografen.
Flickr heeft de prijs herzien. Zie flickr.com/account/upgrade Ineens kost het 50 dollar om advertentievrij op Flickr te vertoeven. 2 keer zo duur! En bovendien krijgt iedereen nu 1 terabyte opslag, dus voor die opslag hoef je het niet te doen. Het gratis account is prima. En die advertenties zijn misschien lelijk, maar de foto’s van Flickr zijn simpel via HTML-code in te sluiten op andere sites en dan heb je geen last van die advertenties.
Ik snap de gedachte van Yahoo niet. Ik durf te wedden dat vrijwel alle pro-gebruikers over zullen stappen op de gratis variant van Flickr. 1 terabyte is genoeg. Mocht je meer nodig hebben dan zul je een extra account moeten openen want de 500 dollar per jaar voor een extra terabyte die Flickr daarvoor vraagt gaat natuurlijk niemand betalen. 500 dollar voor 2 terabyte die je alleen voor foto’s kunt gebruiken?!?!?
Op Tumblr kun je sinds de start in 2006 foto’s fullsize uploaden. Onbeperkt. Gratis. En vrij van advertenties. Veel templates in Tumblr tonen die foto’s lekker in het groot. Al jaren dus, terwijl Flickr pas deze week de foto’s echt groot op de profielen toont. Nu biedt Flickr wat extra’s zoals het maken van sets en groepen bijvoorbeeld. Maar als fotograaf kun je beter ook via Tumblr je foto’s uploaden want dan heb je direct een blog en maak je deel uit van een community die heel graag foto’s wil rebloggen. Bovendien staat Tumblr toe er een domein of subdomein aan te koppelen. Iets dat Flickr zelfs niet aan haar klanten die jaarlijks 500 dollar voor 2 terabytes betalen, aanbiedt.
Ik vraag het je, is Yahoo gek geworden?
P.S. Vergat ik nog te melden: zo’n ruisfoto is ook verplicht als je woorden als “suck”, “cock”, “cunt” gebruikt op Flickr. Een soortemet Noord-Korea online zeg maar.
Geef een reactie