Dit keer een gastbijdrage van Huub Koch, creatief ontwerper en digitaal strateeg.
voor eigenwijze webloggers (met toetssteen voor succes)
Hoi Huub, Van mij mag een zakelijk weblog persoonlijk zijn, maar het moet wel gericht zijn op het geven van waarde aan je lezer. Anders krijgt je weblog zo’n dagboekachtig karakter. Dat vind ik zelf niet de meest interessante weblogs, tenzij ze heel goed en interessant geschreven zijn. Ik ben dus nogal vóór begrenzing. Een heel duidelijke focus van je weblog. Het is voor je lezer duidelijk wat hij/zij aan je blog kan hebben. Dus ik zou zeggen: probeer die twee dingen te integreren en een nieuwe focus te kiezen waarin je zowel het persoonlijke als het zakelijke kwijt kan. Dit is trouwens een suggestie en geen tip. Schreef LAURA BABELIOWSKY op 27 november 2006 om 17:31 op mijn weblog.
In de slipstream van de reacties volgde MEISJE VAN DE SLIJTERIJ om 15:24 op 24 december 2006: Ik heb het bewust gescheiden ook al link ik wel heen en weer, het vreemde in deze vind ik nog steeds dat mijn ‘persoonlijke’ weblog vele malen meer bezoekers heeft dan mijn ‘zakelijke’. Op mijn persoonlijke weblog lijken mensen ook makkelijker te reageren, ik heb dit diverse malen getest met dubbele postings waarbij de reacties dan louter op mijn persoonlijk weblog gegeven werden. Verklaren kan ik dat niet.
Mengvoeders (gebruik ze met mate)
Voor Zakelijke Bloggers is het mengen van persoonlijke en zakelijke berichten veelal geen optie. Een prettige uitzondering was tot 24 november 2006 Hans Mestrum van Tulip. Nu blogger bij de HAN. Toen HANS ON EXPERIENCE: een zinderende explosie van technische- en inhoudelijke tips over bloggen, nieuwe media en wat hij verder deelde aan video’s, podcasts en screencasts. Als toegift persoonlijke ervaringen. Het dagelijks leven, met veel emotie gebracht. Door een mens en een trendwatcher. Totdat zijn baas zei dat het alleen nog over Tulip mocht gaan. Dat zorgde voor onrust en gemengde gevoelens bij zijn vaste bezoekers. Even later veranderde Hans van baan. Als statement.
Wat jou beweegt
De gemiddelde website van nu is een weblog. En maakt gebruik van weblogsoftware als WordPress. Terecht onderscheidt Marco twee typen bloggers in #metablog 10 over verwachtingen. Het 1e type meer idealistisch gericht op het delen van informatie, het 2e type commerciëler van insteek, met een ander belang. Daartussen veel tinten grijs.
De onderliggende keuze is een kwestie van de club waarbij je je thuis voelt. Of een zaak van welk verhaal je vertelt. Van je eigen weg vinden, door plannen en doelen te relativeren. Maar wel met behoud van een focus op wat jou beweegt. Voor wie jij er bent.
Dat hoeft niet te gaan om resultaten of winst. Bloggen is van nature iets duurzaams. Het gaat om de kwaliteit van de inhoud. Binnen een tijdgebonden medium.
Bloggen is ondernemen. Deel van de samenleving, net als economie. Voortdurend in beweging. Per definitie chaotisch, non-stop creatie. Instant betekenis geven en delen.
Dat vraagt om hedendaagse bouwstenen. Als wegwijzer en toetssteen. Voor ondernemers en webloggers.
Ik citeer twee postings van Patrick Roozemond (Deel 1 en Deel 2):
Reisgids in tijden van transformatie
- Delen en samenwerken
- De macht ligt bij de klant (of de lezer)
- Technologische revolutie
- Zingeving
- Zelforganisatie
- Transparantie
- Klantwaarde (of lezerswaarde)
- Initiatief
- Ambachtelijkheid
En als toetssteen voor succes:
- Geloof je het?
- Nietsontziende nuchterheid
- Kijken met je hart
- Levens verrijken
- Gezamenlijkheid
- Business model, acties en meetbaarheid (voor de liefhebbers)
Ga daar eens aan staan.
En de ideale website. Bestaat die?
Jazeker, alzo sprak KITTY KYLIAN.
(featured image: bewerkte afbeelding van een PowerPoint van David Byrne door Huub Koch)
Geef een reactie