Mensen interviewen in een hol klinkende ruimte zorgt ervoor dat het verhaal vermoeiend wordt om naar te luisteren. Gelukkig is dat achteraf dankzij moderne software meestal wel aardig te beteren. Hoewel voorkomen natuurlijk wel beter is dan genezen.
Verlaag de peak resonanties
In een ruimte is er vaak sprake van wat men peak resonanties noemt. Dit zijn frequenties die zich in de ruimte zo gaan versterken dat ze de boventoon voeren. Door deze frequenties te verminderen middels EQ/toonregeling lijkt het ruimtelijk effect ook wat af te nemen. Deze frequenties zijn met name irritant in het middengebied (alles zo ongeveer tussen de 300 – 5.000 Hz) waar ons gehoor het meest op gefocust is. Het is dus een kwestie van gehoormatig zoeken naar de peak frequenties om ze vervolgens in volume via EQ/toonregeling te verlagen.
Gate, de aan-en-uit-schakelaar voor geluid
Een andere hulpmiddel kan de Gate zijn. Dit effect zet een signaal op stil zodra het onder een bepaalde drempel/threshold komt. Ik ben hier geen fan van omdat het te radicaal is, het is alles of niets met een Gate, of hij staat open (je hoort geluid), of hij staat dicht (je hoort niets). Een soort aan-en-uit-schakelaar voor geluid dus. En niet geschikt om een holle ruimte mee te corrigeren naar mijn idee.
Expander, de dynamische vergroter
Een effectief hulpmiddel is de Expander. Deze zorgt ervoor dat wanneer het geluid onder een bepaalde drempel/threshold komt het, net als bij een compressor, het geluidsignaal met een bepaalde factor verzwakt wordt. Zoals een compressor de peaken in volume omlaag brengt, zo brengt de Expander juist de zachte momenten nog verder omlaag. Zodoende zullen dus achtergrondgeluiden en ruis naar de achtergrond gedrukt worden.
Op mijn Melodiefabriek blog heb ik er 6 jaar geleden ook al eens over geschreven:
De “omgekeerde” compressor
De Upward Compressor is een ander zeer effectief middel. In plaats van de peaken te verminderen zal deze de peaken vergroten waardoor er meer dynamiek ontstaat en er een groter verschil tussen zachte en harde geluiden ontstaat. Hierdoor wordt het achtergrondgeluid, de holle galm bijvoorbeeld, dus ook meer naar de achtergrond gedrukt.
Als je beide effecten gebruikt, dus een Expander om de zachte geluiden nog zachter te maken en een Upward Compressor om de harde peaks nog harder te maken, kun je holle galm van een ruimte echt behoorlijk naar de achtergrond duwen. De stem(en) zal hierdoor meer naar “voren”, dichterbij, klinken.
Praktijkvoorbeeld
In mijn favoriete editing software Ableton Live zit een Multiband Compressor die deze mogelijkheden biedt. Hierbij een voorbeeldje:
Het gaat hier om een voorbeeld, in de praktijk zou ik het iets subtieler afstemmen, een beetje ruimte kan soms juist gevoel aan de opname geven. Dan voel je je wat meer aanwezig op de locatie.
Heerlijk toch dat je kunt ingrijpen in de werkelijkheid?
Geef een reactie