Todd Rundgren: “de muziekindustrie innoveert niet”

Toen XTC haar geweldige album Skylarking door Todd Rundgren liet produceren, zat Todd volgens zanger Andy Partridge vaker achter zijn Mac te programmeren dan dat hij volledige aandacht aan het produceren van het album gaf. Het is een verhaal dat we met een korreltje zout moeten nemen want Skylarking is een prachtplaat geworden en waar het stempel van Todd duidelijk op terug te horen is.

Het moge duidelijk zijn: Todd is zeer goed op de hoogte van moderne techniek, computers en internet. Zijn plaat Liars van een paar jaar geleden nam hij op met behulp van Propellerhead Reason, een pakket waar ik ook al jaren mee werk. En Todd voelt goed aan welke kant de techniek ons opduwt. Ook hier voel ik verwantschap met Todd, al zeg ik het zelf.

De zeer conservatieve muziekindustrie snapt er niets van. Al jaren niet. Wellicht omdat die muziekindustrie haar geld verdient met het verkopen van muziek als product, op een geluidsdrager. Albums verkochten goed, maar pas bij de CD verkoop werd er echt bakken met geld verdiend. Die tijd is nu compleet over. Muziek is niet langer een tastbaar product of een product dat aangeschaft moet worden om te kunnen beluisteren. Muziek is een service/dienst geworden. Services als Spotify, maar ook YouTube, Soundcloud of bijvoorbeeld Pandora bieden de mogelijkheid naar muziek te luisteren op elk moment zonder deze te hoeven kopen.

Todd voorspelde jaren geleden een muziekservice zoals die van Napster; muziek op een centrale server aanbieden. En Todd voorspelde een model zoals dat van Spotify; via een maandelijks bedrag alle muziek van de wereld kunnen beluisteren, net zoals kabeltelevisie werkt. Todd probeerde zijn ideeën aan de muziekindustrie te verkopen maar die hapte niet. En liet zo alle kansen aan haar neus voorbij gaan.

Als je kijkt naar de innovatie van de laatste jaren, geen enkele service wordt bedacht door de muziekindustrie maar het zijn de IT-bedrijven die ermee komen. Lees: Napster, iPod/iTunes, Spotify, YouTube, BandCamp, SoundCloud et cetera.


Abonneer je op mijn berichten

Bepaal zelf de frequentie waarin je mijn artikelen wilt ontvangen (direct, dagelijks of eens per week). De link om dit in te stellen vind je in de bevestigingsmail.

Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.