Zoals je weet heb ik samen met Rick Noordhuizen in opdracht van BEREIK! een snelwegcommunity opgezet rond de A13: A13.nu. En donders nog aan toe, het werkt!
On-the-fly – al doende leert men – stuitten we op een paar dingen:
- de weggebruiker vraagt om aandacht vanaf de snelweg via Twitter
- de weggebruiker checkt in op de A13 via FourSquare
- de weggebruiker maakt foto’s vanaf de snelweg
- de weggebruiker is de beste filemelder
- de weggebruiker is dankzij Twitter en FourSquare niet langer anoniem
- de weggebruiker is zich bewust van medeweggebruikers op Twitter
- de overheid weet zich (nog steeds) geen raad met al deze user generated content
- social media = user generated content
- Twitter is nu, live / een weblog is voor de documentatie, de verslaglegging, de verdieping
Conclusie? Een snelweg is een community. Net zo goed als een stad dat is. Of een flat. Of een voetbalvereniging. De A13 dus ook. Dagelijks asfaltballet waarin tijd, de weggebruikers samen, het weer en allerlei andere factoren een grote rol spelen.
En een snelweg heeft nieuws. Elke dag weer. Omdat het over mensen gaat, mensen die de weg nodig hebben om iets te bereiken, anders waren ze wel thuisgebleven. En nu dankzij Twitter komen die verhalen er echt uit. Zit men storytelling te Twitteren. Vanaf het asfalt.
Want wat is het eerste dat je doet als je een botsing hebt gehad met je auto? Even ervan uitgaan dat je geen letsel hebt opgelopen: juistum, je pakt je mobiel, maakt een foto van je auto en zet hem op Twitter. Een kwestie van seconden. Doen wij allemaal. Een teken van leven live vanaf de snelweg. Dat is A13.nu, het blog en op Twitter.
Het voelt goed om te pionieren.
Snelwegcommunities, onthou dat woord!
(asfalt achtergrond van: kadox-stock)
Geef een reactie