Op Tom Beek punt nl geeft Tom het woord aan zangeres en juriste Olga Meijer. Over Creative Commons merkt ze op:
Creative Commons vind ik prima, maar het brengt niets nieuws. Professionele muzikanten hebben er niks aan. Wie ervan moet leven, kan zich het niet veroorloven om zijn werk gratis weg te geven. Je kunt een CC licentie ook niet terugdraaien, eenmaal wegggeven dan ben je het kwijt.
Ik snap haar punt. Als je alleen maar alles gratis weggeeft, dan zijn er geen inkomsten en kun je jouw tent snel sluiten. Heden ten dage kunnen veel muzikanten zelf hun muziek via bijvoorbeeld Bandcamp verkopen. De prijs is trouwens wel omlaag aan het gaan. Veel complete albums worden daar al voor 1 dollar of volgens het name your price principe aangeboden en dat blijken dan ook nog eens vaak de bestsellers van Bandcamp te zijn. Logisch ergens want als je de tussenhandel eruitgooit dan hoef je veel minder te verkopen voor een veel lagere prijs om nog steeds meer te verdienen dan in het CD tijdperk. Het punt is: als je de prijs omlaag gooit verkoop je gewoon veel meer. En gratis ‘verkoopt’ helemaal als een dolle.
Ook grote platenlabels zoals Sony Music begrijpen dat en geven sinds jaar en dag muziek gratis weg aan de pers ter promotie. Vandaag de dag is je eigen publiek vaak de pers, want een beetje geretweet, geblog en gelike en je scoort vast beter dan 1 recensie in een gedrukte krant die de volgende dag alweer bij het oud papier ligt. Gelukkig kunnen we vandaag de dag onze muziek embedden via een Bandcamp of SoundCloud en zo toch de muziek zelf verkopen. Maar mijn punt is wel: je zult zelf moeten investeren (dus dat kost geld) voordat je muziek geld gaat opleveren. Gratis weggeven is ook een vorm van investeren.
Blogs zijn net als de meeste websites geheel gratis. Zelfs videosites zijn gratis. Wat maakt muziek dan zo speciaal om er geld voor te vragen? Olga zegt wel dat gratis weggeven niet professioneel is, maar is het niet een zware belediging voor al die – in mijn ogen – professionele bloggers die hun content gratis weggeven? Wat maakt muziek nou zoveel bijzonderder dan video, of blogs?
Als jouw doel is om op alle iPods ter wereld terecht te komen en De Wereld Draait Door te halen dan is het een prima idee om muziek gratis weg te geven. Net zo goed als menig schrijver overweegt een ePub gratis weg te geven. Of neem Podcasting dat ook gratis is en werkt met behulp van dezelfde techniek als blogs via de RSS-feed functionaliteit.
Dan het punt van Olga dat CC ervoor zou zorgen dat je muziek nooit meer van een andere licentie kunt voorzien. Stel je maakt een stuk muziek onder alleen naamsvermelding en het brengt je succes. Mooi, dan kun je toch altijd een nieuwe versie maken die je wel onder een meer rigide licentie uitbrengt? In de software-wereld en game-wereld is het heel normaal om een product te voorzien van een versienummer. Dat zou voor muziek ook kunnen gelden. Mensen blijven gevoelig voor de net wat beter geremasterde-versie of een nieuwe kickass analoge mixage.
Olga zou naar mijn idee moeten weten dat al in 2009 Nine Inch Nails album Ghosts het best verkochte MP3-album op Amazon was. Een album onder een Creative Commons licentie:
Ghosts I-IV is licensed under a Creative Commons Attribution Non-Commercial Share Alike license
Zo valt nog steeds op de officiële NIN website te lezen.
En je kunt hem natuurlijk downloaden van The Pirate Bay. Ook daar stond ‘ie een tijdlang op nummer 1. In combinatie met legale massale verkoop via Amazon, dat kan dus. Ook bleek Creative Commons geen belemmerende factor maar juist een stimulans voor de verkoop omdat het album ook gratis en legaal te downloaden was wat juist voor de mega exposure zorgde onder muziekliefhebbers, blogs en dergelijke.
Gratis is een essentieel onderdeel van marketing. En het wordt vandaag de dag dan ook op grote schaal toegepast. Je zou kunnen stellen dat gratis het businessmodel van het internet is. Facebook is gratis, Tumblr is gratis, Twitter is gratis. En mijn foto onder Creative Commons die door BoingBoing.net werd hergebruikt is ook gratis.
De Pers heeft het als de beste gratis krant van Nederland niet gered maar aan hun slogan kan dat volgens mij niet gelegen hebben.
Geef een reactie