Tim de Gier schreef voor Vrij Nederland een leuk stuk over ‘Het succes van de podcast (en de belangrijkste filosofische vraag van deze tijd)’. Het artikel poogt in vogelvlucht de zaken te duiden, wat niet helemaal lukt. De grote vernieuwer, winnaar van het toonaangevende Third Coast International Audio Festival 2011, Love & Radio ontbreekt bijvoorbeeld in het artikel. Dat geldt ook voor Radiolab en VPRO 1 Minuut, die nota bene in tegenstelling tot Plots niet is wegbezuinigd en in 2008 een Special Prix Europa won. Ook ik maakte trouwens een keer een 1 Minuut voor de VPRO:
Helaas maakt Tim de historische fout door de term podcasting geheel toe te schrijven aan Apple.
Toen de iPod op de markt kwam, verzon Apple een betere distributie. Ze noemden de geluidsfragmenten voortaan podcasts en je kon er een abonnement op nemen.
(…)
En de podcast zelf, de techniek die ooit speciaal gemaakt werd voor de iPod, staat nu voor de definitieve doorbraak.
Dat klopt in het geheel niet. Om kort te gaan: Dave Winer verzon de techniek om via de enclosure-tag in RSS het mogelijk te maken om een url naar een mp3-bestand op te nemen zodat deze via portable audio spelers gesynchroniseerd kunnen worden. Ben Hammersley verzon overigens de term podcast in zijn artikel voor de Guardian. En pas in 2005 accepteerde Apple de term podcasting en voegde het aan haar iTunes programma toe. Een tijd lang leek het erop dat Apple wellicht die term zou gaan verbieden omdat zij deze niet had verzonnen maar wel de link legde met haar populaire audio speler. Toch lijkt de pod uit podcast eerder te slaan op ‘Portable On Demand’, ‘Program On Demand’ of ‘Play On Demand’ dan dat het een verwijzing is naar de iPod. De rest van het begrip is een afgeleide van het woord broadcast.
P.S. Een van de documentairemakers van Plots, Tjitske Mussche, liet me via Facebook weten:
Plots zendt gelukkig nog nieuwe afleveringen uit t/m december!
Geef een reactie