Het was een gesprekje in de winkel. Twee dames hadden het over de streaming videodienst Netflix.
“Heb jij ook Netflix? Vaak kijk ik urenlang achter elkaar, bijvoorbeeld naar House Of Cards. Ik kijk nooit meer naar RTL of zo. Om de 15 minuten van die stomme reclames. Met Netflix heb je dat niet.”
In Amerika hebben ze er een woord voor: Binge, het achter elkaar bekijken of beluisteren van een serie. Een term die steeds vaker valt de laatste tijd. Zo lees ik hem ook regelmatig op sites die het over succesvolle podcasts hebben. Zoals in dit lijstje dat The Atlantic maakte.
De populairste podcast op dit moment is zonder twijfel Serial. Deze serie in 12 delen (volgende week is de finale!) spit een moordzaak uit die in 1999 in Baltimore plaatsvond. Hae Min Lee zou door haar 17e-jarige -ex vriend, Adnan Syed, vermoord zijn. Hij kreeg levenslang maar er zijn de nodige twijfels. Hoewel de serie nonfictie is voelt ‘ie soms een beetje als Twin Peaks. Om kort te gaan: je wilt weten hoe het gaat aflopen, wat de conclusie gaat zijn. Zit Adnan terecht levenslang vast? En dus ga je bingen.
Vandaag de dag hoef je nooit meer een aflevering te missen en als je een serie met een paar weken achterstand gaat luisteren dan kun je af en toe een paar afleveringen achter elkaar bingen. Podcasts lenen zich uitstekend voor een luistermarathon en mijn gevoel zegt dat deze nieuwe vorm van radio ook in Nederland steeds meer aan het aanslaan is (ondermeer Nu.nl, De Correspondent en NRC maken zelfgeproduceerde podcasts). Natuurlijk hebben wij door ons kleine taalgebied wat beperkingen. Een serie zoal Serial zie ik hier niet gemaakt worden simpelweg door een te kleine hoeveelheid luisteraars en daardoor een beperkte hoeveelheid geld.
Maar wat ook aardig om te vermelden is, is dat Spotify zeer waarschijnlijk podcasts gaat ondersteunen. Het is daarbij wel zeer de vraag tegen welke prijs Spotify deze lange tracks gaat afrekenen met de producenten (Spotify heeft nu een model dat niet op luistertijd gebaseerd is, wat voor podcasts wel echt een voorwaarde is). Vooralsnog worden de meeste podcasts betaald via adverteerders die aan het begin en op het eind van de podcast genoemd worden. En in het geval van Serial zal dat best een boel geld zijn want er zijn gemiddeld 1,5 miljoen luisteraars per aflevering. Een situatie die niet te vergelijken is met Nederland. En eentje die niet eenvoudig op te lossen is. Maar dat het die kant opgaat, dat podcasten de toekomst heeft, dat is voor mij glashelder. En daar ben ik al best een lange tijd van overtuigd. Voor mij ligt daar misschien mijn documentaire toekomst. Alleen dat geld, dat verdomde geld… hoe ga ik dat oplossen dan?
Update: in dit kader is ook de video van The Verge getiteld ‘Radio of the future: Welcome to the podcast era’ zeer van toepassing:
Geef een reactie