Van de in totaal ruim euro 140 mln geïnde auteursrechten wordt 10,4% ingehouden om er kosten en beleggingsverliezen mee te compenseren. Over 2007 werd slechts 1,2% ingehouden om kosten te dekken.
(bron)
Nu ligt dat bedrag voor de meeste artiesten nog wat hoger aangezien een groot aantal van de aangesloten artiesten helemaal niets via de BUMA verdienen. En op school hebben we geleerd dat 10% van helemaal niets, helemaal niets blijft. Die miljoenen verlies zullen dus afgerekend worden op artiesten die wel wat centjes uit het potje van de BUMA krijgen. En wellicht dat de progressieve ladder toegepast wordt. Dus dat de grootverdieners – Ilse de Lange enzo – minder hoeven in te leveren dan De Arme Muzikanten – Ome Dirk Met Zijn Zingende Zaag enzo.
Leuk zo’n auteursorganisatie (not! ) die jouw geld beheert en er zo slordig mee omspringt. De BUMA springt nogal raar om met haar inkomsten, lees daarom ook mijn oude blogpost ‘Commercieel gebruik – deel2: horeca Nederland’ die nog immer bijzonder relevant is.
Recentelijk liep ik een paar van die BUMA lieden tegen het lijf. Aardige gasten. Proper gekleed ook. Je kunt zien dat ze niet slecht verdienen bij die club. En binnenkort zit ik met hen aan tafel als jarenlang succesvol niet-BUMA-lid. Ik zal daar nog over bloggen.
Tot slot een originele Raaphorst tip: een van de beste vormen van beleggen voor muzikanten is het investeren in instrumenten. Die stijgen in waarde enorm. Zelfs de Strats die Hendrix in de fik stak leverden nog enorme bedragen op. Dus koop wat goeie instrumenten en speel er maar lekker op. Dat levert heel veel op, nu op dit moment en later.
(Schnauzer Orchestra en Hay Kranen bedankt!)
Geef een reactie