In het kader van mijn lezing Blog or Die! een serie artikelen over het fenomeen blogs.
Op internet kun je je niche eenvoudig bereiken. Misschien ben je wel de enige die over een bepaald onderwerp schrijft. Nou, dan ben je echt van bezoek verzekerd.
Toch is het lastig om van te voren in te schatten hoe groot die niche is. Misschien is jouw niche wel afhankelijk van een geografische locatie. Het is daarom te overwegen of je wel of niet in het Engels gaat bloggen of in een andere taal. Maar let wel, een groot voordeel van ons kikkerland is dat het eigenlijk een niche op zich is. Daar waar er al tig Amerikaanse blogs zijn over bepaalde onderwerpen, ben je er in Nederland misschien uniek mee.
Een niche kan alleen maar klein zijn, anders noemen we het geen niche. En dat biedt juist mogelijkheden. Op die manier krijg je vaste lezers die actief zijn omdat ze zich betrokken voelen bij het onderwerp. De noodzaak van jouw blog is daarmee een realiteit die niet te ontkennen valt.
Maar misschien is een niche niets voor jou. Is het te beperkend. Dat geldt voor mij. Ik zou me al snel gaan vervelen. Dus heb ik me voorgenomen om me niet te beperken tot 1 bepaald onderwerp. Hoewel audio, mijn vak, wel telkens om de hoek komt kijken. Het is een zeer breed vakgebied en alles komt weleens voorbij hier op mijn blog. Een echte niche heb ik dus niet.
Sterker nog, ik geloof zelf niet echt in niches. Ik geloof in verschillen tussen mensen. Alleen maar overeenkomsten zoeken vind ik eng. Dat is een sekte. En ik geloof in paradoxale verbanden. Ik heb een eclectische smaak. Maar dit hoeft voor jou niet te gelden. Een niche werkt prima, maar noodzakelijk is het absoluut niet.
Geef een reactie