Floris Kortie legt uit waarom plagiaat ooit een eerbetoon was in plaats van strafbaar jatwerk
Abonneer je op mijn berichten
Bepaal zelf de frequentie waarin je mijn artikelen wilt ontvangen (direct, dagelijks of eens per week). De link om dit in te stellen vind je in de bevestigingsmail.
Reacties
2 reacties op “Floris Kortie legt uit waarom plagiaat ooit een eerbetoon was in plaats van strafbaar jatwerk”
Leo Blokhuis geeft dit soort voorbeelden ook tijdens de top 2000.
Een eerbetoon is leuk als je de ander ook gunt om iets met jouw werk te doen.Het wordt anders als je op gejat werk zelf rechten claimt.Ik gaf er vroeger vaak lezingen over. Totdat ik moe werd van de herhaling. De hele muziekgeschiedenis staat bol van dit soort verhalen. Popmuziek kwam voort uit de blues. Vol cliches als “Woke up one morning…” op basis van dezelfde akkoorden en dezelfde melodieën. En HipHop is ook ontstaan vanuit hergebruik, samples, van derden.
En Andy Warhol is natuurlijk een bekende hergebruiker. Of de toiletpot van Duchamp. De ready-made, het in een nieuwe omgeving plaatsen van het bestaande.
Geef een reactie